Jedno z większych  forum o skuterach . ZAPRASZAMY ! :)
Strona Główna Forum motoskutery.pl Forum SPN Artykuły Download Linki Szukaj Regulamin YOUTUBE --SPN-- Mapa SPN 16 Grudzień 2018 18:56:31
Na skróty

stat4u
POMOC NA YT I MOTOSKUTERY.PL
Wymiana wału 4t !
Wymiana wału 4t.

Witam.

Jako, że nie ma na naszym forum artykułu o wymianie wału w skuterze 4t, znalazłem chwilę i postanowiłem go stworzyć.
NIE jest to łatwa czynność, ale jeżeli ktoś ma jako takie pojęcie, trochę w tym siedzi bez większego problemu sobie poradzi.
Od razu mówię zdjęcia robione były telefonem a ceremonię wymiany przeprowadzałem dość dawno, więc nie miejcie za złe jak będzie to art mało szczegółowy, ale jestem zdania, że laik tego robić nie będzie a ten kto się zna nie musi mieć podanych aż takich szczegółów.

Zaczynamy.

Jak się domyślacie, musimy wybrać silnik z ramy. Nie będę opisywał dokładnie jaki plastik wybrać i jaką śrubę odkręcić. Każdy robi wedle swojego uznania i jak komu wygodnie.

1. Jeśli mamy jeszcze silnik w ramie spuszczamy olej. Możemy od razu wyjać gaźnik filtr powietrza, odkręcić wydech, zdjąć wariator) itp. Powtarzam jak kto woli !

2. Rozpinamy kable idące od iskrownika, ssanie, czarny przewód od rozrusznika koło przekaźnika patrz fot. (1), odkręcamy masę (2), zdejmujemy wężyk od podciśnienia oraz od paliwa (3 i 4) Po prostu to wszystko co będzie nam blokować wybranie silnika.

wymiana wału w 4t  139qmb 139 qma gy6skuterypolnoc.pl

3. Odkręcamy śrubę amortyzatora (1), śrubę mocowania silnika (2)

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 skuterypolnoc.pl


4. Odkręcamy nakrętkę hamulca tylnego, zdejmujemy sprężynkę i wypychamy linkę.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 wiecej info na http://www.s


5. Mając już wszystko odkręcone i odpięte wysuwany śrubę mocowania silnika i wyciągamy silnik z ramy.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 wiecej info na http://www.s


Silnik na ziemi.

1. Mamy silnik na podłodze, więc odkręcamy koło, plastikowe osłony, rozrusznik króciec którego otwór w głowicy zatykamy.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 wiecej info na http://www.s


2. Bierzemy benzyne oraz pędzelek i czyścimy kartery ( nie całe tylko w miejscach uszczelek by podczas rozbierania nie nasypał tam się syf).

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 wiecej info na http://www.s



3. Podkładamy szmatę i obracamy silnik by wybrać stopkę centralną. Kombinerkami zdejmujemy sprężynę, wybieramy zabezpieczenie i wysuwamy śrubę trzymającą stopki

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 wiecej info na http://www.s


Mamy silnik umyty i pozbawiony całego tałatajstwa gotowy do rozpoławiania.

1. Bierzemy więc go na stół. Ustawiamy koło zamachowe w pozycji r16;Tr17;, tak jak do ustawiania zaworów itp, odkręcamy plastikowy wentylator ( 4x śruba m6), zdejmujemy cylinder (nie będę tego tu opisywał bo macie to w innym arcie) i naszym oczom ukazuje się taki widok.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


2. Do rozpoławiania oczywiście musimy zabierać się od strony magneta, tak, więc blokujemy magneto w taki sposób ( patrz foto) i odkręcamy śrubę trzymającą go.


blokada magneta w 4t

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


3. Musimy zdjąć magneto i do tego posłuży nam ściągacz, dorobiony ( w moim przypadku) lub kupny jak ktoś nie potrafi dorobić.
4.
wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


Od razu dodam, że już nie mamy magneta i nie ustawimy pozycji r16;Tr17; więc starajmy się nie kręcić wałem, jeżeli jednak to się stanie ustawmy korbowód w gmp ( na oko), gdyż będziemy silnik rozbierać jak i składać w tej pozycji.

5. Mamy zdjęte magneto, więc odkręcamy iskrownik wraz z czujnikiem 4 x śruba m6. ( Zwróć uwagę w jakim jest położeniu).

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece



6. Ukazuje nam się taki widok ( foto niżej). Musimy teraz odkręć 5 śrub m6. Gdy wszystkie odkręcimy, gumowym młotkiem opukujemy kartery, które się lada chwila rozejdą. ( Koniecznie zwróć uwagę, że śruby są różnej długości i poukładaj je tak jak siedziały w karterze.)

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


7. Teraz musimy odkręcić koło zębate pompy oleju (ten żółty tryb), ale nakrętki nie odkręcimy bez jego zablokowania. ( Uważaj musisz zablokować wał a nie plastikowy tryb, gdyż możesz ułamać ząb). Ja zablokowałem śrubokrętem (patrz foto)

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


8. Mamy przed sobą pompę oleju. Zwróć uwagę w jakim jest położeniu, ma ona strzałkę na sobie, ( skierowaną chyba w dół) najlepiej porób zdjęcia w jakim była położeniu.. Nie kręć nią najlepiej, odkręć 3 śruby m6 ( oznaczone na foto) i odłóż na czystą szmatę

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


9. Po odkręceniu zwróć uwagę na te tulejki (jedną oznaczyłem na fotce niżej zielonym kolorem) są one podajże w dwóch karterach, postaraj się ich nie zgubić. Następnie odkręć śrubę m6 (oznaczoną na fotce niżej czerwonym kolorem).

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


10. Ok. następny karter mamy oczyszczony z tego wszystkiego, tak jak w przypadku poprzedniego opukuj go gumowym młotkiem i zacznie się rozchodzić.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


Mamy wał na wierzchu..

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece



11. Został już nam tylko łańcuszek rozrządu który musimy oczywiście zdjąć. Dopychamy maksymalnie wał w lewą stronę i śrubokrętem zwalamy łańcuszek. Mamy już wał wybrany i puste kartery.

[10737812]



wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


Etap rozbierania zakończony.

Teraz tak, zamawiając nowy wał, policz wszystkie jego zęby, gdyż są dwa typy. Do wału naturalnie musisz dokupić komplet nowych uszczelek i uszczelniaczy.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


Składanie.

Od razu mówię podczas składania cykałem mało zdjęć, ale chyba robimy to samo tylko w odwrotnej kolejności i wszystko powinno być jasne, ale postaram się opisać to dość szczegółowo.

1. Myjemy od środka kartery czystą benzyną i czystym pędzelkiem. Następnie wszystko starannie wydmuchujemy kompresorem.

2. Po oczyszczeniu wybijamy stare uszczelniacze i gumowym młotkiem prosto wbijamy nowe. Zwróć uwagę w jakim położeniu były stare simeringi ! Najlepiej wybij jeden stary i na jego miejsce wbij jeden nowy. Na wszelki wypadek gdybyś zapomniał ).

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


3. Następnie wkładany nowy wał (nie do końca) w prawy karter. Wsuwamy łańcuszek rozrządu na r16;trybr17; wału ( postąp podobnie jak przy wybieraniu, śrubokrętem) Dobrze go załóż by idealnie wskoczył na zęby ! Dobij wał do karteru by łożysko dobrze dolegało ustaw go w gmp położeniu (oczywiście musisz to zrobić na oko).

4. Odtłuść benzyną miejsca styku karterów i załóż nową uszczelkę, którą najprawdopodobniej będziesz musiał przyciąć w miejscach które zaznaczyłem na fotce niżej.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


5. Załóż drugi karter i gumowym młotkiem go dobij, dokręć śrubę m6 zaznaczoną na fotce niżej.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


6. Przykręć pompę oleju w tym położeniu co ją odkręcałeś ( 3 śruby m6) oraz zwróć uwagę na te tulejki o których wcześniej wspominałem

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece



7. Przykręć koło zębate pompy oleju zablokuj je tak samo jak przy odkręcaniu.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


8. Odtłuść kartery, załóż drugą uszczelkę, wbij karter i skręć go 5 śrubami m6.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


9. Załóż iskrownik wraz z czujnikiem oczywiście w dobrym ułożeniu. ( Zwróć uwagę jak idą kable gdyż ja przez nie uwagę musiałem ściagać jeszcze raz magneto, były źle puszczone i za bardzo naciągnięte). Załóż magneto i je dokręć tak samo jak odkręcałeś. Koło wskoczy na pozycję r16;Tr17;, jeżeli nie do końca to możesz wałem jeszcze obrócić by było idealnie gmp.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece

.
10. Złóż cylinder, ustaw rozrząd, wyreguluj zawory, musi wszystko pasować ( chodzi mi o otwory w wałku) (dla przypomnienia mamy arty o regulacji zaworów ,ust rozrządu itp )


wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece

11. Załóż rozrusznik. Skręć wszystkie plastikowe osłony oraz pokrywkę od zaworów, załóż króciec ssący, wariator. (Mimo, że możesz to zrobić jak silnik będzie w ramie to teraz jest łatwiej) Załóż stopkę centralną naciągnij sprężynę.

wymiana wału w 4t 139qmb 139 qma gy6 jak wymienic wal w 4t wiece


Możesz wkładać silnik do ramy, nie będę już tego opisywał, bo nie miało by to sensu.. Musisz wszystko podłączyć i poskręcać tak jak to rozbierałeś ;) Dodam tylko, że zauważ przy wkładaniu jak ustawiłeś silnik, bo można go w dwa miejsca na mocowaniu włożyć. Po prostu zrób tak by nie było dwuśladu. Oczywiście zalej nowy olej, pokop trochę na wyłączonym zapłonie i próbuj odpalić. Jeżeli wszystko jest dobrze wyregulowane i podłączone MUSI odpalić, łaski nie robi ;). Pojeździj trochę spokojnie niech się wszystko ułoży.

To na tyle. Naturalnie dodam, że każdy robi na swoją odpowiedzialność i proszę nie mieć pretensji, jak coś nie wyjdzie.
Artykuł jak i samą wymianę przeprowadzałem sam, bez niczyjej pomocy.
Zastrzegam jakiekolwiek KOPIOWANIE bez mojej zgody zabronione, gdyż jest to chyba pierwszy w sieci art. o wymianie wału w skuterze 4t ;)


Pozdrawiam lukas0830 !.




 Komentarze
stalewiak dnia 04 sierpień 2010 09:50:03
SZOK NAJDŁUŻSZY ART NA SPN smiley
lukas0830 dnia 04 sierpień 2010 21:51:36
Jednak wymiana wału, mam nadzieję, że się przyda smiley
tomciog14 dnia 05 sierpień 2010 17:33:41
Ja jak zwykle ciekawy świata muszę się dopytać o szczegóły:
Co to jest za ustawienie korbowodu gmp? I czy na wale jest ząbek lub rowek do mocowania magneta i iskrownika, czy składając trzeba wszystko robić na oko? Bo jak na oko to ciemno to widzę... smiley
stalewiak dnia 05 sierpień 2010 17:39:51
Poczekaj lukas wpadnie i wytłumaczy smiley
lukas0830 dnia 05 sierpień 2010 22:05:38
Gmp - czyli górny martwy punkt, inaczej zwąc korbowód jest na samiutkiej górze i kręcąc wałem nawet delikatnie w prawo i lewo spada w dół. Nie mogę Ci to tego łatwiej wytłumaczyć. Zmieniałeś kiedyś cylinder?
Oczywiście na wale jest klin na który zakładasz magneto, jeżeli składałeś w gmp to automatycznie magneto wskakuje Ci na pozycję T.
To nie jest trudne zaufaj, nie potrafie tego łatwiej wytłumaczyć smiley
Vezyr dnia 05 sierpień 2010 23:44:15
No ładnie ładnie, trochę skomplikowane to w 4T, w 2T o wiele prostsze smiley Ale gratuluję, rzeczywiście chyba pierwszy taki art smiley
tomciog14 dnia 06 sierpień 2010 11:49:26
Z tym gmp myślałem dokładnie na odwrót, że to punkt najniższy, ale już się wyjaśniło, tak nawiasem to ja sam osobiście nie zmieniałem nigdy cylindra itp, jedynie jakiś czas temu często bywałem u chrzestnego, który był mechanikiem (papierkowa robota go zjadła) i się napatrzyłem, na silniki ale tylko samochodowe... Ale widzę że tutaj to sprawa taka ciężka nie jest, bo jeden cylinder to zawsze lepiej niż cztery xD. Poza tym art fajny i chyba naprawdę jedyny taki w sieci... smiley Pozdro
stalewiak dnia 06 sierpień 2010 17:42:47
A mnie czeka własnie wymiana rozrządu .... mam juz na max naciagniety rozrząd ale luz jak cholera jest .... Troche to głupie ze trzeba silnik na pol aby łancuszek rozrzadu zmienić ... 11 sierpnia mam zamiar wymienić łancut smiley smiley
lukas0830 dnia 07 sierpień 2010 08:41:44
Tomcio poradzisz sobie bez obaw, jak coś poprosisz wujka smiley
Stalewiak rozumiem, że napinaczem regulowałeś? smiley
MalyStunt dnia 08 sierpień 2010 10:58:56
Bardzo ciekawy i przydatny art. smiley A jeżeli źle założe magneto tzn. nie w takiej pozycji jaka była to jakie mogą być tego konsekwencje ?
lukas0830 dnia 08 sierpień 2010 11:53:17
Nie założysz źle bo jest klin smiley Tylko równo wkładaj, by nie uszkodzic klina. Jeżeli składałeś w gmp to wejdzie Ci na pozycje T..
MalyStunt dnia 08 sierpień 2010 12:07:24
A jeżeli nie wejdzie na pozycje T, to może się coś stać, czy raczej nie wejdzie na inną pozycje ?
weinerek dnia 08 sierpień 2010 15:50:24
No przyda sie, w 2t bedzie podobnie to robic sie wiec jak bedze sprawdzac u siebie to dam znac i napisze jak to robi sie w 2t ale to pewnie tak samo jak tutaj...

Ale ściągacz do magneta masz IDENTYCZNY jak ja xD Tą dużą srube po srodku sam gwintowales czy miales plaskownik z gwintem w tym miejscu ? ;>
stalewiak dnia 08 sierpień 2010 22:28:27
MUSI BYC W POZYCJa T

tu masz opisane
http://skuterypolnoc.ubf.pl/readarticle.php?article_id=17
lukas0830 dnia 09 sierpień 2010 19:45:40
Mały stunt wskoczy bez obaw.
Weinerek gwintowałem trochę się męczyłem ale nagwintowałem (hartowana stal), przynajmniej się nie giął. Oczywiście śruba musi być zakończona takim 'czopkiem', tylko to umożliwia nam kręcenie w magnecie.
krzysiu86 dnia 09 wrzesień 2010 11:26:19
super artykuł jak rozebrać chińczyka smiley i zaoszczędzić kasę
dawid dnia 23 czerwiec 2011 15:40:27
A takie pytaniesmiley Jak ściagnać łożyska z walu i jak założyć nowe??
vange dnia 29 czerwiec 2011 10:15:48
hmm a moze mi ktos powiedziec jaki kupic sciagacz na magnet do skutera 4t ma byc lewy czy prawy gwint? prosze o odp
wiedzmin dnia 29 sierpień 2011 15:30:11
Siemano.
Przedemną takowa wymiana wału, bo łozyska juz klekoczą no i teraz pytanie czy dac do mechanika czy samemu zmienić?
Nie jestem taki zielony w skuterach bo sie na nich znam, wiem co i jak ale nie wiem jaki wał mam kupić, bo wiem ze są 2 wersje ktore sie roznia iloscią zebow na pompe oleju.
jak myslicie dac do mechanika czy zmienic samemu ? dzieki za rade a tak wgl to świetny poradnik smiley
stalewiak dnia 15 wrzesień 2011 21:34:56
Samemu zrobić wyjmij wał i policz ząbki i wtedy kup taki jaki trzeba
Rometdriver944 dnia 02 styczeń 2012 19:06:39
Ja chciałem takim ściągaczem jak na foto zdjąć magneto to 2 gwinty mi zerwało a magneto się nie ruszyło w końcu się wkurzyłem i zamówiłem sobie ściągaczsmiley.
stalewiak dnia 07 styczeń 2012 17:12:51
PANOWIE PYTANIA NA FORUM DZIAŁ Mam problem

http://skuterypolnoc.ubf.pl/forum/viewforum.php?forum_id=12
Chornobylskaya dnia 18 sierpień 2012 02:41:11
Dobra robota, 2 lata od publikacji a to nadal jedyny dokładny opis.Jutro składam swój silnik. Z magneto poradziłem sobie jak na zdjęciu. Najpierw też zerwałem 2 gwinty, więc ponownie założyłem płaskownik i naciągnąłem z czuciem. Jako że stary wał i tak idzie na złom walnąłem młotkiem w centralną śrubę ściągacza, magneto odskoczyło za drugim razem. UWAGA - Spaprałem przez nieuwagę uzwojenie w jednej z cewek. Te dwie M6 wkręcane w magneto nie mogą wejść za głęboko. Oczywiście to tylko drut, przewinięcie zajęło mi 15 min. Koszt części: wał, kit 72 ccm, uszczelki, przesyłka ok. 220zł plus benzynka ekstrakcyjna i oczywiście nowy olej silnikowy.Robienie zdjęć, segregacja części i śrub - bezcenna.
lukas0830 dnia 19 sierpień 2012 22:41:49
Witam. Bardzo się cieszę, że nadal art się przydaje, tak więc pozostaje tylko życzyć powodzenia w pracach smiley Pozdrawiam.
Chornobylskaya dnia 20 sierpień 2012 16:36:07
Tak, przydaje się nadal i to bardzo, więc Pozwól że coś jeszcze dopiszę. Zwolniłem trochę z pracami bo lubię dokładność. Wymiana wału spowodowana jest najczęściej uszkodzeniem łożysk. Czy to samego wału czy to jak w moim przypadku łożyskowaniem korbowodu.Mimo starannego oczyszczenia karterów (myjka ciśnieniowa, benzynka, spręźone powietrze) z zakamarków karterów usunąłem jeszcze przy pomocy namagnesowanego wkrętaka dużo drobnych opiłków metalu pochodzących ze starego łożyska.Szkoda czasu na dyskusje o osiągach jeżeli nie będziemy pewni że wnętrze remontowanego przez nas silnika nie będzie idealnie czyste.
Chornobylskaya dnia 20 sierpień 2012 16:44:31
Oczywiście traktujmy to tylko jako rozbudowanie tematu i praktyczne porady by móc pomóc innym kolegom.
Chornobylskaya dnia 20 sierpień 2012 16:53:03
Przepraszam za pisownię.
Chornobylskaya dnia 21 wrzesień 2012 12:12:10
Koledzy, silniczek zrobiony i bzyka jak pszczółka. Przejechałem zaledwie 100 km, dopiero go docieram, ale pozwoliłem sobie już ,,poszaleć,, i rozpędziłem się do osiemdziesiątki bez górki. Lukas0830 jeszcze raz dzięki za artykuł !smiley
Romet727 dnia 26 styczeń 2013 14:29:38
Co oznacza to łańcuszek rozrządu na r16;trybr17. Proszę czy może mi ktoś pomóc wysłać jakieś fotki jak to zakładać bo 1 raz będę wymieniał wał i nie wiem co zrobić żeby z powrotem to działało tak samo i martwi mnie to jak ten łańcuszek ustawić ? Proszę pisać na gg 41316220 lub tutaj na forum, z góry dzięki.
_KoNaR_ dnia 12 czerwiec 2014 22:24:13
napewno sie przydasmiley dziekujemysmiley
 Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
 Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Świetne! Świetne! 100% [12 Głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [Żadnych głosów]
Dobre Dobre 0% [Żadnych głosów]
Przeciętne Przeciętne 0% [Żadnych głosów]
Słabe Słabe 0% [Żadnych głosów]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Info
Jak dodać temat po zalogowaniu kliknij tu

Problem z rejestracją ?

Napisz do Administratora
Ostatnio online
szakal6353 5 weeks
android79 6 weeks
stalewiak 7 weeks
Mateusz9411 weeks
gosc13 weeks
byszer15 weeks
19wojtek18 weeks
jakub793320 weeks
franc22530 weeks
mariusz3440630 weeks
Na Forum
Najnowsze Tematy
Śmierć Forum- (Pokol...
Yamaha Aerox pluje o...
pokrywa paska
peugeot elystar wyde...
GY6 Wymiana tulejek ...
Najciekawsze Tematy
MAPA użytkowników [385]
Zipp Vapor 2007 S... [337]
Jakie rolki -Tema... [228]
Skuter 4T 49ccm ,... [215]
Globalny OT ;] [168]
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych użytkowników: 4,704
Najnowszy Użytkownik: android79
Mapa Spn

Zaloguj się

Ukryj panel

m-s czyli motoskutery.pl



Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie